• Temele, sperietoare sau oportunitate?



    Pentru foarte multi dintre parinti scoala este o sperietoare nu doar din cauza orelor foarte matinale la care se trezeste intreaga familie, a presiunii examinarilor sau a programului obositor de cursuri din afara scolii, cat mai ales din cauza temelor. Greul cel mare nu este atat continutul acestora, ci atitudinea copilului fata de acestea: vesnica foiala, refuzul, frustrarea, incapacitatea de a ramane concentrat pe tema, scuzele de a se ridica de zeci de ori de la birou din cauza unei sete imaginare sau a unei foame aparuta subit.

    Navigarea cu succes prin aceasta perioada tulbure depinde in mare masura si de noi, parintii, atrag atentia psihologii si pedagogii. Temele, spun acestia, sunt un proces, iar abilitatea de a le rezolva intr-un timp acceptabil si cu maxima concentrare vine cu timpul, cu mult exercitiu si, mai ales, cu multa incredere si sustinere din partea parintilor.

    Oana Moraru, profesor, fondator de scoala si consultant educational, indeamna parintii sa fie ei insisi model de concentrare, de energie buna, de oameni cu chef de lucru si pasiune in a intelege si rezolva o sarcina. “Cel mai important lucru este sa NU le dai mesaje mixte (de tipul sunt alaturi de el, dar sa il cert si il critic in același timp pentru ca e lent, neatent si imi pare ca pierde vremea intentionat). Nu poti sa fii si LANGA și IMPOTRIVA unui copil. Ori esti acolo din toata inima, ori nu. “, arata Oana Moraru.

    Daca copilul este proaspat scolar, rabdarea si acceptarea faptului ca realizarea temelor este un ritual, pentru care copilul are nevoie de timp si mult exercitiu, sunt cele mai importante. Nu asteptati minuni din primul an de scoala, nu proiectati, nu judecati si, mai ales, nu va pierdeti calmul. Recurgerea la etichete – lenes, smecher, lent, cu capul in nori, etc. , pedepsele si recompensele nu vor functiona pe termen lung si nu vor aduce mai multa responsabilitate in rolul de elev al copilului vostru.

    In schimb, ceea ce functioneaza si pune bazele unei motivatii organice, interioare, este jocul si incurajarea. Provocati-va copilul  intr-un joc de-a Kung Fu Panda, unde el este Po si voi maestrul Shifu, miza fiind dobandirea concentrarii supreme – Chi-ul sau pacea interioara. Fiti ca doi ninja care isi ascut laserele – creierele – in lupta cu zombi – sarcina de rezolvat.

    Atunci cand jocul nu functioneaza, ascutiti-va rabdarea prin cuvinte de incurajare si validare: “este greu dar am incredere ca vei reusi”; “greul inseamna ca mintea noastra lucreaza, ca se dezvolta, ca devine mai brici decat a fost ieri”; “mintea ta e mai tare decat exercitiul asta nesuferit. Aliniaza armatele de neuroni si arata-i cine e seful!”

    Chiar si cand are un esec in rezolvarea unor sarcini, il va ajuta mai mult un “chiar daca nu ai reusit astazi, sunt sigur/a ca vei reusi alta data” decat un lung sir de cuvinte moralizatoare. Temele pot fi o ocazie extraordinara de conectare cu copilul si de cladire a increderii reciproce. Nu ratati aceasta ocazie, contribuind voi insiva la transformarea temelor intr-un bau-bau.




  • Articole similare

    Niciun comentariu:

    Trimiteți un comentariu

    Multumim pentru mesaj!