• Cum s-a ”nascut” Black Friday

     

    Black Friday, sarbatoarea reducerilor de pret semnificative, a devenit un obicei constant in fiecare an. Comerciantii se intrec in oferte cat mai atractive, magazinele online se straduiesc sa isi tina active serverele aglomerate, iar clientii vaneaza cele mai mari solduri la produsele pe care au pus ochii. Insa cum s-a nascut aceasta traditie?

     

    Black Friday (Vinerea Neagra) este un nume informal pentru vinerea urmatoare Zilei Recunostintei din Statele Unite, care este sarbatorita in a patra joi a lunii noiembrie. A doua zi dupa Ziua Recunostintei a fost considerata inceputul sezonului de cumparaturi de Craciun din Statele Unite inca din 1952, desi termenul „Vinerea Neagra” nu a devenit folosit pe scara larga pana in deceniile mai recente.

     

    Multe magazine ofera vanzari foarte promovate in Black Friday si se deschid foarte devreme, cum ar fi la miezul noptii, sau chiar isi pot incepe vanzarile la un moment dat de Ziua Recunostintei. Vinerea Neagra nu este o sarbatoare oficiala, dar California si alte state au declarat „Ziua dupa Ziua Recunostintei” sarbatoare oficiala pentru angajatii din sectorul public.

     

    Cele mai vechi dovezi ale expresiei Vinerea Neagra aplicata a doua zi dupa Ziua Recunostintei intr-un context de cumparaturi sugereaza ca termenul isi are originea in Philadelphia, unde a fost folosit de politie pentru a descrie traficul aglomerat care avea loc in ziua urmatoare Zilei Recunostintei . Aceasta utilizare dateaza cel putin din 1961. Mai mult de douazeci de ani mai tarziu, pe masura ce expresia a devenit mai raspandita, a devenit o explicatie populara faptul ca aceasta zi a reprezentat momentul din an in care comerciantii cu amanuntul incep sa obtina profit, trecand astfel de la a fi „oe rosu” la a fi „pe negru ”.

     

    De la inceputul secolului 21, au existat incercari ale comerciantilor cu amanuntul din Statele Unite de a introduce un „Black Friday” si in alte tari din intreaga lume.  În mai multe dintre aceste tari, vanzatorii locali au incercat sa promoveze ziua pentru a ramane competitivi cu magazinele online din SUA.

     

  • Articole similare